عفو بین‌الملل: پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا رنج انسانی بیشتر را به‌دنبال دارد

14:20 - 29 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۳۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
 عفو بین‌الملل: پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا رنج انسانی بیشتر را به‌دنبال دارد
اتحادیه اروپا می‌گوید که به توافق بر سر پیمان مهاجرتی جدید دست یافته است؛ موضوعی که واکنش‌های منفی زیادی را به‌دنبال داشت.

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا پس از سه سال جدال داخلی برای تغییر در سیاست مهاجرتی و پناهجویی به توافق دست یافت؛ این خبر از سوی مقام‌های اروپایی تایید شد.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه، ۲۹ آذر پس از مذاکرات سه روزه، برای تغییر سیاست مهاجرتی و پناهجویی به یک توافق دست یافتند؛ این توافق پس از سه سال جدال داخلی و در پی تشدید فشار‌ها برای حل‌وفصل اختلافات به دست آمد.

توافق مذکور مقدماتی بوده و نیاز به تصویب رسمی دارد؛ از مفاد این توافق می‌توان به دوره‌های بازداشت مهاجران و پناهجویان، خردسالان بدون همراه، عملیات جست‌وجو و نجات و نظارت بر مرز اشاره کرد.

مذاکرات درباره این پیمان در سطح فنی تا فوریه ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود پیش از انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ به تصویب رسمی برسد.

قوانینی که به‌عنوان پیمان جدید مهاجرت و پناهجویی شناخته می‌شود، برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ در واکنش به ناکامی چند دهه‌ای کشور‌های اروپایی در مدیریت بحران مهاجرت ارائه شد.

رویکرد ناهماهنگ کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران مهاجرت و پناهجویی، بروکسل را به نظاره‌گری بی‌اهمیت تبدیل کرده بود؛ از این رو به نظر می‌رسد که توافق اخیر بیشتر اهمیت سیاسی داشته باشد.

واکنش‌ها به پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا

افزایش سرعت مذاکرات میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای دستیابی به توافق بر سر دستیابی به پیمان مهاجرتی جدید سبب شده بود تا سازمان‌های بشردوستانه مخالفت‌ها و کارزار‌های خود را تشدید کرده و درباره پیامد‌های پیمان جدید مهاجرتی اروپا هشدار دهند.

آن‌ها گفتند که پیمان مهاجرتی جدید کشور‌های اروپایی می‌تواند به عادی شدن بازداشت‌ها و اخراج خودسرانه مهاجران و پناهجویان به کشور‌های ناقض حقوق بشر منجر شود.

بیش از ۵۰ سازمان غیردولتی نیز در نامه‌ای سرگشاده در این هفته تاکید کردند: ما کاملا آگاه هستیم که سیاست اغلب در مورد سازش است، اما استثنا‌هایی وجود دارد و حقوق بشر نمی‌تواند مورد سازش قرار بگیرد؛ با تضعیف حقوق بشر، پیامد‌های جدی متوجه همگان می‌شود.

یکی از سازمان‌های امضاکننده نامه سرگشاده مذکور گفت: این پیمان مسائل پناهجویی اتحادیه اروپا را حل نمی‌کند، بلکه در واقع دسترسی به پناهجویی و حقوق کسانی را که به دنبال حمایت هستند محدود می‌کند؛ ما نگران تاثیر مخرب فوق‌العاده‌ای که این پیمان بر روی پناهجویان و مهاجران دارد، هستیم؛ توقیف گسترده و استاندارد‌های ضعیف پذیرش و رویه‌های عجولانه پناهندگی با تدابیر و تجدیدنظر محدود از پیامد‌های پیمان مهاجرتی جدید خواهند بود.

عفو بین‌الملل: پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا درد و رنج انسانی بیشتر را به دنبال دارد

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا، اعلام کرد: اصلاحاتی که امروز از سوی اتحادیه اروپا در مورد پیمان مهاجرت و پناهجویی مورد توافق قرار گرفت، قانون پناهجویی اروپا را برای دهه‌های آینده به عقب خواهد انداخت و منجر به درد و رنج انسانی بیشتر خواهد شد.

مدیر دفتر نهاد‌های اروپایی عفو بین‌الملل اظهار کرد: این پیمان به‌طور قطع باعث می‌شود که افراد بیشتری در مرز‌های اتحادیه اروپا، از جمله خانواده‌های دارای کودکان و افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیر هستند، بازداشت شوند؛ در عین حال، تدابیر امنیتی برای افرادی که به دنبال پناهجویی در اتحادیه اروپا هستند کاهش خواهد یافت و افراد بیشتری به جای دریافت ارزیابی منصفانه و کامل از درخواست‌های پناهجویی خود، از طریق رویه‌های غیراستاندارد پناهندگی مرزی اخراج می‌شوند.

وی تاکید کرد: پیمان مهاجرت همچنین از حمایت مشخص از کشور‌هایی که مردم برای نخستین بار به اروپا می‌رسند، از جمله ایتالیا، اسپانیا یا یونان، کوتاهی می‌کند؛ توافقی که امروز به دست آمد همچنین به کشور‌ها اجازه می‌دهد تا در مواقع افزایش ورود با ابزارسازی مهاجران از طیف وسیعی از قوانین پناهندگی اتحادیه اروپا سر باز بزنند؛ این روند در عمل خطر نقض تعهدات بین‌المللی تحت قوانین بین‌المللی پناهندگان و حقوق بشر را در پی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *